Mijn publicaties

Drie maanden na publicatie in het blad Kinderopvang of Management Kinderopvang zijn mijn artikelen hier op de site te lezen (link aanklikken), met toestemming van de uitgever Bohn Stafleu van Loghum, Houten.

Van Rijn, I. (2021). Kinderen onder elkaar. Kinderopvang 31 (1-2), 12-14.

Van Rijn, I. (2021). In dialoog met de pedagoog. Dit is geen crèchekindje. Kinderopvang 31 (1-2), 20.

Van Rijn, I. (2021). Hebben peuters een wiskundeknobbel? Kinderopvang 31 (1-2), 30-31.

Van Rijn, I. (2021). Doe meer met boeken. Boeken als slaapritueel. Kinderopvang 31 (1-2), 35.

Van Rijn, I. (2021). Kinderen die je bijblijven. Evaatje is van mij. Kinderopvang 31 (1-2), 40-41.

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Het komt door David. Kinderopvang 30 (12), 36-37.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Slaap lekker. Kinderopvang 30 (12), 18.

Van Rijn, I. (2020). Kunstenaars op de groep. Kinderopvang 30 (12), 24-25.

Van Rijn, I. (2020). Serie ‘Die goeie ouwe tijd?’: Goed personeel. Management Kinderopvang 26 (6), 48.

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Het noodlot van Badú en Amba. Kinderopvang 30 (11), 36-37.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Een halve jongen. Kinderopvang 30 (11), 27.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Is het voor een jongen of een meisje? Kinderopvang 30 (11), 22.

Van Rijn, I. (2020). Hij, zij of het? Over genderneutraal opvoeden. Kinderopvang 30 (11), 12-13.

Van Rijn, I. (2020). Feest vieren met elkaar. Kinderopvang 30 (10), 26-27.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Diversiteit in kinderboeken. Kinderopvang 30 (10), 25.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. De poppen aan het dansen. Kinderopvang 30 (10), 35.

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Alles aan Lorenzo was wild. Kinderopvang 30 (10), 36-37.

Van Rijn, I. (2020). Kinderparticipatie. Hoe regel je dat? Kinderopvang 30 (9), 20-21.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Een boek over jouw groep. Kinderopvang 30 (9), 23.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. In onze groep kan dat niet. Kinderopvang 30 (9), 27.

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Het beentje van Danique. Kinderopvang 30 (9), 36-37.

Van Rijn, I. (2020). Die goeie ouwe tijd: De eerste inspecties en het effect daarvan. Management Kinderopvang 26(4),50.

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Hoe kan ik dit mannetje redden? Kinderopvang 30(7-8), 21-21.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Op reis in een boek. Kinderopvang 30(7-8), 22.

Van Rijn, I. (2020). Blij je weer te zien! Veilig brengen en halen in Coronatijd. Kinderopvang 30(7-8), 25-26.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Achter geraakt. Kinderopvang 30(7-8), 27.

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Ze ligt roerloos op de grond en geeft geen kik. Kinderopvang 30(6), 44-45.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Het kinderboek als opvoeder. Kinderopvang 30(6), 32.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Lekkerbekken en miezemuizen. Kinderopvang 30(6), 29.

Van Rijn, I. (2020). Help, nieuw voedingsbeleid! Kinderopvang 30(6), 10-12.

Van Rijn, I. (2020). ‘Die goeie ouwe tijd?’: Kinderbewaarplaatsen uit de 19e eeuw. Management Kinderopvang 26(3), 47. 

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Geen media in mijn groep. Kinderopvang 30(5), 27. 

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Digitale prentenboeken. Kinderopvang 30(5), 22.  

Van Rijn, I. (2020). 21ste-eeuwse vaardigheden: Digitale vaardigheden. Kinderopvang 30(5), 12-13. 

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. Nerveus knipperde hij met zijn ogen. Kinderopvang 30(5), 28-29. 

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Waarom moeten wij Nederlands spreken? Kinderopvang 30(4), 27. 

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Met een boek de natuur in. Kinderopvang 30(4), 36.  

Van Rijn, I. (2020). 21ste-eeuwse vaardigheden: Sociale en culturele vaardigheden. Kinderopvang 30(4), 12-13. 

Van Rijn, I. (2020). Serie ‘Die goeie ouwe tijd?’: De matressenschooltjes. Management Kinderopvang 26(2), 27 

 

Van Rijn, I. (2020). Pedagogiek in de vingers. Werkboek pedagogische begeleiding in de kinderopvang. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

 

Van Rijn, I. (2020). Kinderen die je bijblijven. 'Niemand verstaat hem, ook zijn ouders niet.' Kinderopvang 30(3), 36-37.

Van Rijn, I. (2020). 21ste-eeuwse vaardigheden. Communiceren, samenwerken, zelfregulering. Kinderopvang 30(3), 30-31.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Weer een zorgenkind erbij. Kinderopvang 30(3), 27.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Knutselen en taal. Kinderopvang 30(3), 19.

Van Rijn, I. (2020). In dialoog met de pedagoog. Hij denkt dat pappa hem komt ophalen. Kinderopvang 30(1-2), 21.

Van Rijn, I. (2020). Doe meer met boeken. Baby's en boeken. Kinderopvang 30(1-2), 19.

Van Rijn, I. (2020). 21ste-eeuwse vaardigheden herkennen en toepassen in je groep. Kinderopvang 30(1-2), 15-17.

Van Rijn, I. (2020). Ontluikende gecijferdheid bij peuters en  kleuters. Het Jonge Kind 47(5), 26-29.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Ik krijg hem niet stil. Kinderopvang 29(12), 23.

Van Rijn, I. (2019). Omgaan met cultuurverschillen. Kinderopvang 29(12), 14-15.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Rustig genieten. Kinderopvang 29(11), 25. 

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. De bso is geen animatieteam. Kinderopvang 29(10), 31. 

Van Rijn, I. (2019). Verveling. De pedagogische waarde van het nietsdoen. Kinderopvang 29(10), 16-17.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Die kleintjes snappen het allemaal nog niet. Kinderopvang 29(9), 25.

Van Rijn, I. (2019). Zien, ruiken, voelen, horen, proeven. Spelen met je zintuigen. Kinderopvang 29(9), 12-13.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Ga tomaten tellen. Kinderopvang 29(7/8), 27.

Van Rijn, I. (2019). Tekenen met een stok in het zand. VVE kan ook buiten. Kinderopvang 29(7/8), 36-37.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Respect voor een paar blokjes. Kinderopvang 29(6), 27.

Van Rijn, I. (2019). Zelf doen. De autonomie van het kind. Kinderopvang 29(6), 16-18.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Knutselen met baby’s. Kinderopvang 29(5), 25.

Van Rijn, I. (2019). Waar ben ik en waar is mamma? Kinderopvang 29(5),8-10

Van Rijn, I. (2019). We doen het samen. Deel 5 over het Pedagogisch Curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. april 2019.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Ze halen alles uit de hoeken. Kinderopvang 29(4), 27.

Van Rijn, I. (2019). Maak kennis met de derde pedagoog. Kinderopvang 29(4), 8-10.

Van Rijn, I. (2019). In dialoog met de pedagoog. Een jongen verkleedt zich als prinses, is dat oké?  Kinderopvang 29(3), 31. 

Van Rijn, I. (2019). Meisjes die schoppen en jongens die huilen… Kinderopvang 29(3), 14-15.

Rijn, I. van (2019). In dialoog met de pedagoog. Niet alles doen wat de ouder wil. Kinderopvang 29(1/2), 25.

Rijn, I. van (2019). Is de klant koning? Kinderopvang 29(1/2), 18-19.

Van Rijn, I. (2019) Op een eiland, maar verbonden met de wereld. Deel 4 in een serie over het Pedagogisch Curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. januari 2019.

Van Rijn, I. (2018). Over (digitale) media en jonge kinderen. Management Kinderopvang 24(7), 18-19.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog. Een filmpje kijken, is dat pedagogisch verantwoord? Kinderopvang 28(12), 29.

Van Rijn, I. (2018). Van prentenboek tot facebook. Gebruik je media wijs. Kinderopvang 28(12), 26-27.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog. Zijn die peuters hoogbegaafd? Kinderopvang 28(11), 29.

Van Rijn, I. (2018). Is dit kind hoogbegaafd? Kinderopvang 28(11), 20-22.

Van Rijn, I. (2018). Pedagogiek en inrichting gaan hand in hand. Deel 3 in een serie over het Pedagogisch Curriculum voor het jonge kind. november 2018.

Rijn, I. van (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Ze piepen zo.' Kinderopvang 28(10), 29.

Rijn, I. van (2018). Ergonomie en pedagogiekKinderopvang 28(10), 26-27.

Rijn, I. van (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Moet die tweeling (niet) uit elkaar?' Kinderopvang 28(9), 29.

Van Rijn, I. (2018). Elly Singer over groepssensitiviteit. Kinderopvang 28(9), 20-22.

Van Rijn, I. (2018). Het bos als rijke leeromgeving. Deel 2 over het Pedagogisch Curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. augustus 2018.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Is dit kind zielig?' Kinderopvang 28(7/8), 29.

Van Rijn, I. (2018). Kinderen die buiten de groep vallen. Kinderopvang 28 (7/8), 18-19.

Van Rijn, I. (2018). Het pedagogisch curriculum in de praktijk. Deel 1 van een serie over het pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. Verschenen in: Management Kinderopvang 23(4), 26-28.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Ze doen niks op de bso.' Kinderopvang28(6), 11.

Van Rijn, I. (2018). Kinderen die niet spelen Kinderopvang 28(6), 12-13.

Van Rijn, I. (2018). Korczak in de kinderopvang: Hoe hou je van een kind? Management Kinderopvang 24(5), 58-60.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Sorry, maar dit kind is echt asociaal!' Kinderopvang 28(5), 29.

Van Rijn, I. (2018). Een bijtende dreumes of peuter in je groep Kinderopvang 28(5), 20-21.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Onze ruimte is niet gezellig.' Kinderopvang 28(4), 35.

Van Rijn, I. (2018). Werken in een verticale groep Kinderopvang 28(4), 18-19.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog: 'De dreumes die niet wil luisteren.'  Kinderopvang 28(3), 35.

Van Rijn, I. (2018). Prikkelgevoelige kinderen Kinderopvang 28(3), 14-15.

Van Rijn, I. (2018). In dialoog met de pedagoog: 'Hoe een zoete cup cake een harde noot werd.' Kinderopvang 28(1-2), 39.

Van Rijn, I. (2018). Wennen Kinderopvang 28(1-2), 32-33.

Van Rijn, I. (2017). Help, Decemberstress! Kinderopvang 27(12), 8-9.

Van Rijn, I. (2017). Samen eten. Wat is het beste voor een kind? Kinderopvang 27(11), 12-13.

Van Rijn, I. (2017). Kunnen, begrijpen en willen. Zindelijk worden Kinderopvang, 27(10), 24-25.

Van Rijn, I. (2016). Ieder kind is uniek. Opvoedpraatjes van de pedagoog. Den Haag: Crèche Hermelijntje (interne uitgave).

Van Rijn, I. (2016 [2009]). Wennen, begroeten en afscheid nemen. In Singer, E. & Kleerekoper, L. (red.). Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar (pp. 125-135). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Berding, J., Van Rijn, I. & Smit, I. (2010). Janusz Korczak voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Amsterdam: Janusz Korczak Stichting.